Het idee van het inzetten van Tessa werd begin 2021 op woonvorm Regenboogh geïntroduceerd. En ik moet bekennen dat ik dacht: ‘wat kan een robot nu voor extra’s betekenen, echt menselijke contact en empathie zijn toch belangrijk?’. Maar mijn nieuwsgierigheid won het, en ik werd al snel enthousiast van wat ik las en zag aan filmpjes. Dat zou toch wel eens een goede en waardevolle aanvulling kunnen zijn naast het contact wat wij als begeleiders met de bewoners hebben.

Ik mocht zelf samen met bewoner Fenna (fictieve naam) aan de slag gaan met Tessa.

Fenna maakt kennis met Tessa en de basis-instellingen worden aangepast aan Fenna

Fenna heeft autisme en vraagt veel begeleiding. Tessa gaat eerst met mij op bezoek bij Fenna. Fenna reageert positief; ze vindt de stem van Tessa lief en rustgevend. Tessa bleek via de app makkelijk in te stellen. Een paar instellingen worden getest en aangepast op Fenna: de oplichtende ogen bij het praten gaan uit. Het spreektempo wordt aangepast aan de verwerkingssnelheid van Fenna, en Tessa groet eerst voor ze wat zegt. Dit blijkt een schot in de roos. Ik hoor Fenna elke keer teruggroeten. De hechting tussen mens en Tessa begint onder mijn ogen vorm te krijgen.

Eerst stellen we de dagelijkse basisstructuur voor Fenna in, waar ze zich goed aan houdt
Tessa kan van alles: ook vragen stellen waarop je ja of nee moet antwoorden. Op de app kan je makkelijk terug zien welk antwoord gegeven is. Daardoor kun je doelen evalueren die gekoppeld zijn aan de vragen. Om Fenna te helpen haar medicatie op de juiste tijden in te nemen, krijgt zij van Tessa een paar reminders per dag.

Tessa blijkt voorspelbaar en steunend te zijn, dat geeft rust.

Naast dat Fenna op vaste momenten gaat eten en haar medicatie neemt, zorgt Tessa ook voor een stuk rust. Fenna vindt het namelijk vervelend wanneer de begeleiding steeds komt checken. Tessa blijkt een uitkomst. Altijd op dezelfde tijd met dezelfde intonatie geeft Tessa aan wat er verwacht wordt. Het kost Fenna zo geen energie om de ander te lezen en te begrijpen. Het is gewoon duidelijk en voorspelbaar. Fenna blijkt zich hierdoor ook minder alleen te voelen, omdat er de hele dag door iemand tegen haar praat.

Fenna is inmiddels gewend aan de basisroutine die Tessa geeft. De volgende stap kon gezet.

Elke week kijken we welke afspraken Fenna heeft. We stellen Tessa dan zo in dat ze succes wenst voor een bezoek aan de tandarts, plezier bij familie of de kapper. Op vaste dipmomenten geeft Tessa een compliment, een Bijbeltekst, of een herkenbare bemoediging die haar moeder of de begeleiding ook vaak gebruiken. Ook kan Fenna haar eigen muziek uploaden. Zelf lukt het haar niet altijd om muziek op te zetten, maar wanneer Tessa muziek laat horen zingt ze soms zelfs mee!

Tessa zegt dingen, die ik als begeleider niet altijd op dat moment kan zeggen

Soms las ik in de rapportage iets wat moeilijk was geweest, en had ik geen tijd voor een uitgebreid contact moment. Dan liet ik Tessa wat zeggen namens mij. Dat hoorde ik weken later nog terug!

Van te voren had ik niet verwacht dat Tessa zo gunstig zou werken…

… op het welbevinden, het minder eenzaam voelen, en de steun die Tessa mentaal gaf door de vaste én spontane boodschappen door de dag/week heen. De complimenten versterken het gevoel van eigenwaarde. Hopelijk kan Tessa blijvend een bijdrage leveren aan de begeleiding van Fenna.